Hálás szívvel gondolok Tóth Györgyre, aki közben egy sorozatot készített a bábelőadásom egyik nézőjéről, így én is láthatom milyen reakciók zajlanak a kis lelkekben miközben játszom nekik.
Néhány általam is nagyra becsült ember megtisztelt azzal, hogy leírta szakmai véleményét. Aki még nem ismer, talán e vélemények megerősítik abban, hogy „munkámat” nagyon nagy odaadással igyekszem végezni.
1991-től tartok bábelőadásokat. Több éven át folytattam bábjátékkal kapcsolatos tanulmányokat,
hét évi aktív tanítói munkám során több bábcsoportot is vezettem.
Nem megszokott, hogy hozzám hasonló módon mutassanak be bábműsort.
A meséket én állítom össze, én alkalmazom színpadra, és egyes egyedül adom elő.
Volt rá példa, hogy pedagógus továbbképzésen kellett több mint hatvan felnőttnek bemutatnom
egyik bábelőadásomat, mert azon a vidéken csak hírből hallottak rólam, és szerették volna saját
szemükkel látni, hogyan valósítok meg egyedül egy teljes bábelőadást.
Közel egy órás BÁBELŐADÁSAIM mindegyike egy kb. 40-45 perces paraván mögötti kesztyűbábos meséből, és az azt követő gyerekekkel közös bábos játékból áll.
Mindegyik bábdarab saját összeállítású, izgalmas, fordulatos, tanulságos állatmese.
Gyerekeknek, felnőtteknek egyaránt felejthetetlen egy órát szeretnék adni, érezni szeretem, hogy a közönség velem együtt egy más dimenzióba kerül az előadás idejére.
Felkéréskor telefonon mindent részletesen át szoktunk beszélni!
A bábelőadás után a gyerekek is bábozhatnak.
A mese főszereplőjével együtt
mindig elköszönök a gyerekektől.
Bábelőadás a létszámtól és lehetőségektől függően lehet
csoportszobában, művelődési ház nagytermében, óvoda vagy iskola tornatermében, nagyobb tanteremben is.
Előfordult már jó néhányszor - különösen ahol már többször voltam és ismerik előadásaim stílusát -, hogy felsősök is megnézik műsoromat. Előzetes megbeszélést kívánnak az effajta előadások, mert nagyon nem mindegy mit adok elő ilyenkor.
Sajnos kevés fotóm van a bábelőadásokról.
Egy órás paraván mögötti kesztyűbábos bábelőadásokat is tartok már 27. éve. Az előadást követően interaktív bábozásra is nyílik lehetőség.
Először csak illemtudóan várakoznak a bábelőadásra,aztán kezd nagyon izgalmassá válni a dolog, a végén pedig már mindenkinek nagyon nagy kedve támad bábozni, szerepelni is.
Ki is mesél majd nektek és mit?
Ha szerepelni nem is tud, nem is akar mindenki, hát a főszereplőtől nagyon jó személyesen elköszönni!
A bábelőadás után 1-2-3 kis mesét el szoktunk játszani a gyerekekkel. Az ifjú "bábosok" még évek múlva emlékeznek milyen szereplőt alakított.
Az első képen látni lehet, hogy amikor egyszerű csuhéfigurákkal a földön elkezdtem játszani Jézus születésének történetét, alig tudták a nevetést visszafogni. Aztán csend lett. Nagyon nagy csend. És lélegzetvisszafojtva nézték végig, és megérintette a lelküket!
Nyári táborban bábos foglalkozás a gyerekekkel
TOVÁBBKÉPZÉS
Elsősorban „A természet adta anyagok felhasználása az oktatásban nevelésben” című továbbképzésemet ajánlom szeretettel! Nem akkreditált képzés. Amennyiben kérik, tanúsítványt adok a képzésről.
Gyakorlati továbbképzést nyújtok, megvalósítható, használható, egyszerű ötletek sorát mutatom meg, munka közben mondom el a szükséges elméleti tudnivalókat.
Továbbképzésre akár a bábelőadást követően is sor kerülhet. Két lehetőség közül választhatnak:
Az egyik, amikor 2-2,5 órában csak én dolgozom és folyamatosan mutatom és készítem a különböző alkalmakra javasolt ötleteket, folyamatosan mondom a tanácsaimat és tapasztalataimat. Ilyenkor be nem áll a szám és meg nem áll a kezem. Ez a bemutató továbbképzés nagyon tömény, de az elkészült munkákat otthagyom, hogy később könnyebben fel lehessen idézni a látottakat és a könyveimben is minden lényeges le van írva, rajzolva. Hosszú távra ad ötletparádét az ilyen alkalom.
A másik lehetőség, amikor a kívánt óraszámban közösen, az irányításommal mindenki intenzíven dolgozik. Sok félkész munkát kap ilyenkor minden résztvevő, de aki már volt továbbképzésemen megtapasztalhatta milyen sziporkázóan jó a hangulat és az alkotás ilyenkor. (A felsősöknek javasolt kézműves foglalkozás - ahol 4-5 különböző alkotás elkészítésére nyílik lehetőség - egy kisebb továbbképzéssel felér-, ilyenkor tényleg látni lehet, hogy gyerekek körében megvalósítható mindaz amit bemutatok.)
Legtöbbször a továbbképzés menetét az általam kidolgozott „szokásos” program határozza meg. Van azonban, ahol már a gyerekekkel, vagy óvodában családi kézműves foglalkozáson szüleikkel közösen az évek során tucatnyi ötletet elkészítettünk, de van továbbképzésre lehetőségük, és az intézmény pedagógus közössége konkrét ötlet megvalósításába beleszőve kéri, hogy tanulhassa az általam átadni kívánt ismereteket és pl. konkrét meséhez készítünk termésbábokat vagy a jeles ünnepekhez dekorációt, de bábjátékhoz is szívesen mutatok ötleteket, ha ez az igény.
Szegedtől Tokajig, Debrecentől Zalaegerszegig igen sok helyen vezettem továbbképzést, sajnos a fotózásról legtöbbször megfeledkeztem, ezért kevés képet tudok megosztan.